منوی دسته بندی

دانشگاه های بدون کنکور ترکیه

تحصیل بدون کنکور در ترکیه می‌تواند منافع و مزیت‌های بسیاری را به همراه داشته باشد.

تحصیل در کشورهای خارجی، همیشه یک امتیاز بسیار مهم برای ما ایرانی‌ها بوده است؛ حال اگر این تحصیل بدون کنکور یا آزمون ورودی باشد، چه کسی است که آن را نخواهد و دست رد به سینه آن بزند؟

تحصیل در برخی از دانشگاه‌ های ترکیه و برخی از رشته‌ها، هیچ نیازی به کنکور و آزمون ورودی ندارد و شما می‌توانید از چنین فرصتی، نهایت بهره را ببرید.

ابتدا به سراغ دلایل و چرایی تحصیل بدون کنکور در ترکیه خواهیم رفت، سپس از شرایط تحصیل در ترکیه بدون کنکور خواهیم گفت. هزینه این روش تحصیلی و رشته‌های موجود برای آن را نیز یک به یک برای شما شرح خواهیم داد.

با ما همراه باشید تا تمام اطلاعات لازم را درباره تحصیل در ترکیه بدون آزمون ورودی بدانید.

چرا تحصیل بدون کنکور در ترکیه؟

اگر قصد تحصیل در ترکیه با روش‌های عادی و معمولی را دارید، باید بدانید که این کار، معمولا شرایط خاص خودش را دارد.

اول از همه شما برای تحصیل در دانشگاه‌ها به صورت عادی، باید زبان ترکی استانبول و یا انگلیسی بدانید و مدارک لازم را نیز برای آن ارائه دهید.

دوم، شما باید در آزمون‌های ورودی شرکت کنید؛ از جمله آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های ترکی، می‌توان به آزمون‌های YOS یا SAT اشاره کرد.

مزایای تحصیل در دانشگاه های بدون کنکور ترکیه

  • برای شرکت در آزمون‌های نامبرده، ابتدا باید در کلاس‌های آمادگی آن شرکت کنید. شرکت در این کلاس‌ها نیز مستلزم صرف وقت و هزینه بسیاری برای داوطلبین خواهد شد. اما با تحصیل در ترکیه بدون آزمون، می‌توانید این مراحل را حذف کنید. (این دوره‌ها معمولا در حدود 4000 تا 5000 دلار هزینه خواهند داشت.)
  • همین‌طور باید به این نکته اشاره کرد که آزمون‌های نامبرده، بسیار سخت و پیچیده هستند و برای اینکه بتوانید در بهترین دانشگاه‌های ترکیه تحصیل کنید، نیاز به کسب نمرات فوق‌العاده دارید؛ تحصیل در دانشگاه های بدون کنکور ترکیه، این مشکل را نیز برای شما حل خواهد کرد.
  • و در آخر، برای تحصیل در دانشگاه های بدون کنکور ترکیه، نیازی به ارائه مدرک زبان ندارید. شما می‌توانید بعد از ثبت نام در این دانشگاه‌ها، در دوره‌های زبان ترکی یا انگلیسی شرکت کرده و سپس به تحصیل در رشته مورد علاقه خود بپردازید.

شرایط تحصیل در ترکیه بدون کنکور چیست؟

اگر بخواهیم به طور کلی در این باره حرف بزنیم، باید بگوییم که در سال 2023، تقریبا اکثر دانشگاه‌های ترکیه، امکان تحصیل بدون آزمون و کنکور را برای داوطلبان، فراهم آورده‌اند.

در این میان، سهم دانشگاه‌های خصوصی برای تحصیل بدون آزمون در ترکیه بسیار بیشتر از دانشگاه‌های دولتی است.

به علاوه، تنوع رشته‌های تحصیلی بدون کنکور نیز در دانشگاه‌های خصوصی بیشتر است؛ حال آنکه برای برخی از رشته‌ها در دانشگاه‌های دولتی، محدودیت وجود دارد و باید حتما برای تحصیل در آن‌ها، در آزمون ورودی شرکت کنید. ناگفته نماند که این قوانین ممکن است برای هر دانشگاه متفاوت باشد و حتی برخی از دانشگاه‌های خصوصی نیز تنها با شرط معدل اقدام به پذیرش بدون کنکور می‌کنند.

شرط معدل برای تحصیل بدون کنکور در ترکیه

در رابطه با نحوه تحصیل در دانشگاه های ترکیه بدون آزمون ورودی باید به شرط معدل نیز اشاره کنیم.

یکی از راهکارهای سنجش متقاضیان برای تحصیل بدون کنکور در دانشگاه‌ های ترکیه، شرط معدل است.

بسیاری از افرادی که قصد دارند در دانشگاه‌های این کشور بدون آزمون ورودی مشغول به تحصیل شوند، حداقل باید ریزنمرات دوران تحصیل در مقطع قبلی را به عنوان مدرک، به دانشگاه مورد نظر خود ارائه کنند.

البته باز هم باید این نکته را یادآوری کنیم که بسته به هر دانشگاه، ممکن است با مدارک مورد نیاز و قوانین متفاوتی رو به رو شوید.

برخی از دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ممکن است شرط معدل را از جمله شرایط تحصیل در ترکیه بدون کنکور در نظر گرفته باشند و برخی دیگر شاید تنها به ارائه مدرک زبان اکتفا کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، باید به سایت دانشگاه مورد نظر خود مراجعه کنید.

کدام دانشگاه‌های ترکیه پذیرش بدون کنکور دارند؟

همانطور که در بخش قبلی نیز به آن اشاره کردیم، هم دانشگاه‌های دولتی و هم دانشگاه‌های خصوصی ترکیه، امکان پذیرش بدون کنکور را برای دانشجویان و داوطلبان، فراهم کرده‌اند. همچنان باید یادآوری کنیم که تحصیل بدون کنکور در دانشگاه‌های دولتی محدودتر است. در این بخش، قصد داریم که فهرستی از بهترین دانشگاه های بدون کنکور ترکیه، هم دولتی و هم خصوصی را به شما ارائه دهیم.

از جمله برترین دانشگاه‌های دولتی برای تحصیل بدون آزمون در ترکیه، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

تحصیل بدون آزمون در ترکیه
نام دانشگاهتوضیحات
دانشگاه استانبولاز بهترین دانشگاه‌های دنیا،

در رشته‌های پزشکی و دندان پزشکی پذیرش بدون آزمون ندارد.
دانشگاه سلیمان دمیرلاز بهترین دانشگاه‌های ترکیه،

در رشته‌های پزشکی و دندان پزشکی پذیرش بدون آزمون ندارد.
دانشگاه کاتب چلبیاز جدیدترین دانشگاه‌های ترکیه در ازمیر،

در رشته دندان پزشکی پذیرش بدون آزمون ندارد.
دانشگاه آتاتورکاز بهترین دانشگاه‌های ترکیه،

از معدود دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت ایران
دانشگاه غازی آنکارااز برترین دانشگاه‌های ترکیه،

مورد تایید وزارت بهداشت ایران نیز هست
دانشگاه جمهوریت سیواسیکی از بهترین دانشگاه‌های ترکیه،

رشته دندان پزشکی آن مورد تایید وزارت بهداشت ایران است.

از جمله برترین دانشگاه‌های خصوصی برای تحصیل بدون کنکور در ترکیه نیز می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

دانشگاه‌های خصوصی برای تحصیل بدون کنکور در ترکیه
دانشگاه سابانجی استانبولدانشگاه بیلکنت آنکارا
دانشگاه یدی تپه استانبولدانشگاه آتیلیم آنکارا
دانشگاه باغچه شهیر استانبولدانشگاه باشکنت آنکارا
دانشگاه آیدین استانبولدانشگاه اکونوی ازمیر
دانشگاه بیلگی استانبولدانشگاه کادیر خاص
دانشگاه کوچ استانبولدانشگاه مدیپول استانبول و آنکارا
دانشگاه اوکار استانبول
دانشگاه بیرونی استانبول

رشته‌های بدون کنکور در دانشگاه‌های ترکیه کدامند؟

بعد از شناخت دانشگاه های بدون کنکور ترکیه، نوبت به رشته های بدون کنکور ترکیه می‌رسد. همان طور که در بخش‌های قبلی به آن اشاره کرده بودیم، ممکن است برای انتخاب رشته در دانشگاه‌های دولتی و یا خصوصی، محدودیت‌هایی وجود داشته باشد. برای پاسخ به این سوال اگر بخواهیم به صورت کلی پاسخ دهیم، می‌توانیم این طور بگوییم که:

«رشته های تحصیلی بدون کنکور در ترکیه تنوع بسیاری دارند و شما می‌توانید در هر رشته‌ای که میل داشتید، مشغول به تحصیل شوید.

تنوع رشته‌ها در دانشگاه‌های خصوصی ترکیه بسیار بیشتر است و می‌توان گفت که عملا محدودیتی برای انتخاب رشته وجود ندارد.

اما در دانشگاه‌های دولتی، امکان تحصیل بدون آزمون ورودی وجود نخواهد داشت.»

برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد، می‌توانید به وبسایت دانشگاه مورد نظر خود مراجعه کنید.

بدون شک اولین قدم برای تحصیل در خارج از کشور، این است که خودتان شخصا دست به کار شده و اطلاعات لازم را درباره دانشگاه مورد نظر و قوانین آن، به دست آورید.

پرطرفدارترین رشته های بدون کنکور در ترکیه:

  • رشته‌های پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی
  • رشته‌های مهندسی، معماری و عمران
  • رشته‌های مربوط به اقتصاد، تجارت و بازرگانی
  • رشته‌های مربوط به هنر، سینما و هنرهای نمایشی، موسیقی و…
  • طراحی لباس و فشن
  • رشته‌های مربوط به ادبیات و زبان‌های خارجی
  • گردشگری و روزنامه‌نگاری، آی تی
  • رشته‌های علوم اجتماعی، علوم پایه و آموزشی

شرایط تحصیل پزشکی در ترکیه بدون کنکور

رشته پزشکی شاید پرطرفدارترین رشته‌ای باشد که متاضیان، مشتاق به دانستن شرایط تحصیل در آن هستند. از آنجایی که این رشته‌ها از حساس‌ترین و مهم‌ترین رشته‌های دانشگاهی هستند و فارغ‌التحصیلان آن نیز مستقیما با جان و سلامتی بسیاری از انسان‌ها سر و کار دارند، حساسیت دولت ترکیه نیز بر سر آن‌ها بسیار زیاد است؛ به همین دلیل، باید گفت که شرایط تحصیل پزشکی در ترکیه بدون آزمون، بسیار سفت و سخت است و محدودیت‌های بیشتری برای آن، وضع شده است.

مهم‌ترین نکات در رابطه با تحصیل پزشکی بدون کنکور در ترکیه:

  • رشته‌های پزشکی، معمولا فقط با شرط معدل دانشجو می‌پذیرند. هر اندازه که معدل بالاتری داشته باشید، شانس پذیرش شما نیز در این رشته‌ها بیشتر خواهد شد.
  • از مدارک لازم برای تحصیل پزشکی در ترکیه نیز می‌توان به این موارد اشاره کرد:
  • داشتن مدرک دیپلم با معدل 18 تا 20
  • داشتن مدرک کارشناسی در زمینه علوم طبیعی (اگر معدل دیپلم کمتری داشتید)
  • اگر دارای صلاحیت تحصیل با شرط معدل نیستید، می‌توانید از ارائه مدرک زبان استفاده کنید. در این مواقع شما ملزم به ارائه مدرک آیلتس (حداقل 6)، تافل (حداقل 80) و یا تومر هستند. (بسته به زبان تحصیل، انگلیسی و ترکی)
  • هزینه تحصیل پزشکی بدون کنکور در ترکیه بسیار بیشتر از رشته‌های دیگر است و این رشته‌ها از گران‌ترین رشته‌های بدون کنکور به شمار می‌روند.
  • برخی از دانشگاه‌ها به دانشجویان بورسیه تحصیلی ارائه می‌کنند. استفاده از بورسیه تحصیلی می‌تواند یکی از بهترین راهکارهای کاهش هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه باشد.

شرایط تحصیل دندانپزشکی در ترکیه بدون کنکور

بعد از پزشکی، رشته دندان پزشکی را می‌توان محبوب‌ترین رشته در بین ایرانی‌ها برای تحصیل در ترکیه بدون آزمون دانست.

شرایط تحصیل دندانپزشکی در ترکیه بدون آزمون نیز قوائد خاص خودش را دارد و می‌توان گفت که تا حد زیادی، با شرایط تحصیل پزشکی مشابه است. این رشته هم از رشته‌های پرحساسیت در هر کشور است و بدون شک قوانین خاصی برای پذیرش آن وجود دارد.

در رابطه با تحصیل دندان پزشکی بدون کنکور در ترکیه، باید این نکات را به یاد داشته باشید:

  • اکثر دانشگاه‌های دولتی ترکیه تحصیل بدون کنکور در رشته دندان پزشکی ندارند و برای حضور در این رشته‌ها، باید در آزمون‌های ورودی SAT یا YOS شرکت کنید.
  • در مقابل اما دانشگاه‌های خصوصی بسیاری امکان تحصیل بدون آزمون در رشته دندان پزشکی را فراهم کرده‌اند، اما خب باید یادتان باشد که بسیاری از آن‌ها، مورد تایید وزارت بهداشت ایران نیستند.
  • برای حل این مشکل تایید مدرک خود در وزارت بهداشت ایران، تنها لازم است که برخی از واحدهای اضافی را بگذرانید و یا اینکه در آزمونی خاص شرکت کنید.
  • گفتنی است که هزینه تحصیل دندانپزشکی در ترکیه بدون آزمون نیز بسیار زیاد است و این رشته هم از رشته‌های گران‌قیمت به شمار می‌رود.

شرایط تحصیل در رشته‌های دیگر در ترکیه بدون کنکور

همان طور که در بخش‌های قبلی به آن اشاره کردیم، امکان تحصیل در ترکیه در هر رشته‌ای بدون آزمون ورودی و کنکور ، برای داوطلبان فراهم شده است.

به طور کلی، می‌توانیم این طور بگوییم که شرایط تحصیل در رشته های مهندسی در ترکیه بدون آزمون و یا رشته‌های دیگر، بسیار ساده‌تر از رشته‌های پزشکی است.

حساسیت دولت ترکیه بر سر رشته‌های غیرپزشکی بسیار کمتر است و به همین دلیل، پذیرش دانشجویان با سهولت بیشتری انجام خواهد گرفت. فهرست این دسته از رشته‌ها را می‌توانید در بخش‌های قبلی مشاهده فرمایید.

مدارک لازم برای تحصیل بدون کنکور در ترکیه

چه برای تحصیل پزشکی بدون کنکور در ترکیه و یا هر رشته دیگر، شما نیاز به آن دارید که مدارک مشخصی را به دانشگاه مورد نظر خود و یا مراجع دولتی ترکیه در ایران (سفارت یا کنسولگری) ارائه کنید.

گفتنی است که بسته به هر دانشگاه و بسته به هر رشته که قصد تحصیل در آن را دارید، ممکن است به ارائه مدارک مختلفی نیاز داشته باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد، لازم است که وبسایت دانشگاه مورد نظر خود را چک کنید.

به صورت کلی، مدارک لازم برای تحصیل بدون آزمون در ترکیه به این شرح است:

  • آخرین مدرک تحصیلی
  • ریزنمرات آخرین مقطع تحصیلی
  • ارائه گواهی تمکن مالی
  • مدرک زبان، آیلتس، تافل یا تومر
  • انگیزه‌نامه
  • مدارک و رسیدهای مربوط به پرداخت هزینه پذیرش
  • رزومه علمی (در صورت وجود)
  • کارنامه شرکت در آزمون‌های بین‌المللی مانند GRE (در صورت وجود)

البته لازم به ذکر است که برای دریافت ویزای تحصیلی ترکیه نیز لازم است یک سری مدارک دیگر را به مراجع دولت ترکیه در ایران، ارائه دهید. مهم‌ترین مدارکی که باید به سفارت ترکیه در ایران ارائه کنید، به شرح زیر است:

  • نامه پذیرش از دانشگاه مورد نظر
  • مدارک تحصیلی مورد نیاز سفارت
  • گواهی سلامت پزشکی
  • اوراق هویتی، شناسنامه و پاسپورت
  • گواهی تمکن مالی

هزینه تحصیل بدون کنکور در ترکیه

اولین نکته‌ای که باید در این بخش به شما یادآوری کنیم، این است که هزینه تحصیل در ترکیه بدون کنکور، بسیار زیاد است.

زمانی که دانشگاهی تحصیل را بدون آزمون برای شما ممکن می‌کند، بدون شک در قبال آن نیز هزینه بسیاری را از شما طلب خواهد کرد. پس برای تحصیل بدون آزمون در ترکیه، باید بودجه کلانی را اختصاص دهید. بسته به هر رشته و هر دانشگاه، ممکن است این هزینه متغیر باشد.

از جمله هزینه های تحصیل در ترکیه بدون آزمون ورودی:

  • هزینه تحصیل در دانشگاه

متغیر، به صورت میانگین، سالانه حدود 25.000 دلار هزینه خواهد داشت. (برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، به وبسایت دانشگاه مورد نظر مراجعه کنید.)

  • هزینه زندگی و محل اسکان

متغیر، به سبک زندگی شما بستگی دارد. اگر در خوابگاه‌های دانشجویی اقامت کنید، این هزینه بسیار کاهش خواهد یافت. هزینه خورد و خوراک، خرید کتاب و لوازم‌التحریر، هزینه رفت و آمد و دیگر مایحتاج زندگی نیز در این بخش قرار خواهد گرفت. به صورت میانگین، ماهانه حدود 400 تا 700 دلار هزینه خواهد داشت.

jhadminstate وب‌سایت

نظرات بسته شده است.