منوی دسته بندی

لیر یا دلار در سفر؟

وقتی صحبت از سفر خارج از کشور به میان می آید یکی از مشکلاتی که ما ایرانیان با آن داریم انتقال پول است.

زمانی که شما در ایران هستید به راحتی میتوانید با کارت بانکی خود از دستگاه های خود پرداز پول دریافت کنید و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

ولی اگر شما به خارج از ایران سفر کنید به دلیل آن که کارت های بانکی ایران در خارج از کشور کار نمیکنند شما نمیتوانید به راحتی از آنها استفاده کنید.

به همین دلیل باید روش های جایگزین را در نظر داشته باشید تا بتوانید مبلغی که مد نظرتان هست را با خود بیاورید.

در این مقاله به بررسی این موضوعات میپردازیم که اگر در سفر ترکیه با خودتان لیر بیاورید چه معایب و مضرراتی دارد و همچنین دلار و یا حتی تتر ( ارز دیجیتال ) به چه صورت است.

و حتی به این موضوع نیز میپردازیم که اگر تحت شرایط خاص بخواهیم از کارت بانکی ایران خود در ترکیه استفاده کنید چه مشکلاتی دارد و چگونه باید از آن استفاده کرد؟

در سفر به ترکیه لیر بیاوریم؟

اولین بخشی که میخواهیم آن را بررسی کنیم آوردن اسکناس لیر است.

همانطور که میدانید ارز رایج کشور ترکیه لیر است و اسکناس های موجود برای ارز لیر به ترتیب 5، 10، 20، 50، 100 و در حال حاضر بزرگترین اسکناس لیر 200 لیری است.

با توجه به این موضوع که اسکناس لیر جز ارز های اصلی مورد خرید و فروش در ایران نیست پیدا کردن آن شاید کمی مشکل باشید و اگر هم پیدا شود معمولا با تعداد کم مورد معامله قرار نمیگیرد و شما حتما باید حداقل یک مقدار مشخصی را تهیه کنید تا به شما بفروشند.

علاوه بر آن ممکن است زمانی که لیر را تهیه میکنیم و زمانی که به ایران برمیگردید و مازاد لیر خود را میخواهید دو باره بفروشید یا کمی ضرر مواجه شوید.

همچنین به دلیل پایدار نبودن ارز لیر ممکن است ارزش دارایی شما کاهش نیز یابد.

اما در طرف دیگر سکه این موضوع نیز وجود دارد که وقتی شما زمانی که به ترکیه وارد میشوید و با خود لیر آورده باشید میتوان گفت دیگر احتیاجی به صرافی ندارید و نگران این موضوع نیستید که کدام صرافی نرخ بهتری به شما میدهد.

تمامی تاکسی ها، مغازه ها، فروشگاه ها و … از شما اسکناس لیر را قبول میکنند و شما میتوانید به راحتی خرج کنید.

حتی میتوانید در نهایت مازاد اسکناس های لیر خود در ترکیه تبدیل به دلار کنید تا در ایران به مشکل تبدیل لیر به تومان نخوردی و به راحتی ارز خود را تبدیل کنید.

در سفر به ترکیه دلار بیاوریم؟

دلار را میتوان به نوعی قوی ترین ارز دانست و شما با داشتن دلار آمریکا همه جا میتوانید آن را خرج کنید، اما ممکن است مشکلاتی را نیز با خود داشته باشد.

وقتی که شما به ترکیه سفر کنید و با خود دلار بیاورید اولین مشکلی که با آن در لحظه ورود برخورد میکنید در فرودگاه است.

تمامی تاکسی های ترکیه از شما لیر قبول میکنند و اگر هم از شما دلار بگیرند با نرخ خودشان ! آن را با شما حساب میکنند.

اگر ها بخواهید دلار خود را در فرودگاه تبدیل به لیر کنید از همین الان باید در جریان باشید، نرخ تبدیل صرافی های فرودگاه افتضاح است!

به طور مثال اگر نرخ دلار به لیر در بازار آزاد 18 باشد باید خود را آماده کنید که در صرافی های فرودگاه نرخی در حدود 14 را ببینید.

بعد از آن نیز در ترکیه نرخ رسمی برای فروش ارز وجود ندارد و هر صرافی میتواند نرخ خود را ارائه دهد.

البته همه صرافی سعی میکنند تا نرخ مناسبی را ارائه کنند تا بتوانند مشتریان بیشتری را به خود جذب کنند ولی همیشه ممکن است در استانبول شما نرخی کمتر از صرافی قبلی ببینید و این موضوع باعث میشود تا شما شاید در تبدیل دلار به لیر دچار ضرر شوید.

در نقاط مرکزی شهر صرافی ها نرخ بهتری دارند.

البته این تفاوت قیمت ها به قدری زیاد نیست که در رقم های کم به چشم آید.

برای تبدیل پول در صرافی نیز احتیاج به مدارک خاص و یا صحبت کردن نیست و شما با ارائه دلار های خود میتوانید لیر را از صراف بگیرید.

هیچ وقت با دلار خود به صورت مستقیم در ترکیه خرید نکنید!

اگر شما در موقع خرید در ترکیه با دلار خود بخواهید پرداخت کنید، همان موضوع تاکسی ها اجرا میشود و فروشنده با نرخ تبدیل خودش که مسلما نرخ مناسبی نیست با شما حساب میکند.

اما از مزایای که میتوان گفت این است که شما میتوانید راحت تر از لیر آن را در ایران تهیه کنید و موقع فروش آن نیز به مشکل نمیخورید.

همچنین به نسبت لیر حجم پول کمتری را حمل میکنید.

در نهایت این موضوع را باید توجه داشته باشید شما وقتی به صورت نقد با خود اسکناس خارجی حمل میکنید باید دقت کنید که در زمان خروج از ایران شما مجاز به حمل فقط 5 هزار یورو و یا معادل آن هستید و بیشتر امکان پذیر نیست.

در سفر به ترکیه تتر بیاوریم؟

شاید کسانی که کار بین الملل و فریلنسری انجام میدهند و یا ترید میکنند با مفهوم ارز مجازی آشنا باشند.

یکی از ارزهای مجازی که نقل و انتقال آن بسیار رایج است و میتوان آن را به نوعی پول نقد در نظر گرفت ارز تتر است.

در ترکیه خرید و فروش ارز دیجیتال قانونی است و میتوانید در صرافی های ثبت شده آن را انجام دهید.

اما این موضوع شاید مشکلاتی را نیز برای شما داشته باشد.

اولین موضوعی که در هنگام ورود به ترکیه با آن روبرو میشوید در همان فرودگاه است.

در فرودگاه های استانبول صرافی ارز دیجیتال موجود نیست و اگر شما بخواهید فقط به اتکا به کیف پول دیجیتال خود وارد ترکیه شوید در واقع پولی برای پرداخت تاکسی ندارید.

در قدم بعدی وقتی شما در سطح شهر بخواهید از طریق صرافی های موجود ارز دیجیتال خود را به اسکناس تبدیل کنید ممکن است در دام افراد سودجو بیافتید و سرمایه شما را بدزدند و مورد کلاهبرداری قرار بگیرید.

البته در طرف دیگر سکه حمل و نقل راحت و بدون محدودیت ارز دیجیتال و همچنین انتقال سریع آن بین کیف پول های دیجیتال میتوان از مزیت های بارز این نوع حمل پول به ترکیه باشد.

در نهایت هم اضافه میکنیم که شرکت جهان همراه خدمات نقد کردن ارز دیجیتال تتر را نیز انجام میدهد.

در سفر به ترکیه کارت بانکی ایران بیاوریم؟

اول از همه دو نکته را باید به شما اعلام کنیم.

اولین نکته این است که اسکناس تومان در کشور ترکیه به هیچ عنوان مورد استفاده نیست.

حتی در صرافی های ایرانی نیز از شما اسکناس ایرانی نمیگیرند.

نکته بعدی که باید به آن توجه داشته باشید این است که استفاده از کارت بانکی ایران خود را در آخرین مرحله خود و در صورت نداشتن چاره ای دیگر انجام دهید.

به طوری که میتوان گفت این روش بدترین روش انتقال پول به ترکیه است.

برای استفاده از کارت بانکی ایران در ترکیه تنها راه استفاده از آن صرافی های ایرانی است که عموما در خیابان  استقلال و میدان تکسیم شاید به کرات دیده باشید.

شاید شما هم شنیده باشید که بانک ملت ایران در ترکیه شعبه دارد و با خود فکر کنید که بانک ملت به شما خدمات ارزی در ترکیه میدهد.

اما باید شما را مایوس کنم، زیرا به دلیل تحریم ها بانک های ایرانی در خارج از کشور خدماتی به شما نمیدهند.

در نهایت اگر بخواهید از کارت بانکی ایرانی خود استفاده کنید باید به صرافی های ایرانی مراجعه کنید و با نرخ های عجیبی که ارائه میکنند روبرو شوید.

معمولا نرخی که صرافی های ایرانی دارای کارت خوان ایرانی ارائه میکنند بسیار بد است و اگر به طور مثال قیمت لیر 2000 تومان باشد نرخی که با شما کار میکنند 2500 تومان است و مسلما شما ضرر زیادی را متحمل میشوید.

در نهایت شاید بهتر باشد برای سفرهای خارجی خود راهی آسان تر و بدون دردسر را به شما معرفی کنیم.

افتتاح حساب بانکی در ترکیه  خود بهترین روشی است که شما میتوانید پول خود را در حساب بانکی خود در ترکیه ذخیره کنید و در هر کشوری که خواستید از کارت بانکی خود استفاده کنید.

البته داشتن قبض آب و برق برای بازکردن حساب الزامی هست که این مشکل را شرکت جهان همراه حل کرده است.

jhadminstate وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *