منوی دسته بندی

مهاجرت کاری به ترکیه

مهاجرت کاری به ترکیه از گزینه های اصلی برای هموطنان ما به شمار می رود، امروزه وقتی در میان دوستان صحبت از مهاجرت می شود، اغلب به دنبال راهی برای مهاجرت از طریق کار به ترکیه هستند. سه کشوری که همیشه در بین ایرانی ها برای کاریابی اهمیت زیادی داشته است.

مهاجرت کاری به ترکیه

ترکیه، آلمان و کانادا بوده است. کار در ترکیه یکی از مهمترین چالش های پیش رو برای هموطنان عزیز می باشد. همیشه باید قبل از مهاجرت به یک کشور بدانیم و به فکر باشیم چگونه باید کسب درآمد کنیم. اگر شما حتی با بودجه شخصی بخواهید در ترکیه زندگی کنید هزینه سنگینی بر روی دوش شما می گذارد و پس از مدتی شاید نمیتوانید از پس هزینه های زندگی در این کشور برآیید.

به همین خاطر کار در ترکیه و اقدامات لازم برای اشتغال در این کشور را باید در اولویت خود قرار دهید.

کار در ترکیه چه مزایایی دارد؟

در حال حاضر قطعا شرایط کار در ترکیه از شرایط کنونی کشور عزیز ما ایران بهتر است، خصوصا در چند سال گذشته و فشارهای اقتصادی و تحریم هایی که بر کشور ما اعمال شد باعث رکود اقتصادی شدید و تورم بی سابقه ای در کشور شد که همین مساله باعث افزایش مهاجرت ایرانی ها به ترکیه و سایر کشورها شده است.

ترکیه نسبت به کشور ما از اقتصاد، از شرایط پایدار تری برخوردار است، از طرفی ترکیه را باید جزو 20 قدرت اقتصادی بدانیم که حتی با وجود شرایط تورمی ترکیه در سال 2021-2022 باز هم اقتصاد پایدار تری نسبت به کشور ما داشته و می توان این کشور را به عنوان یک مقصد نسبتا مناسب جهت کار در ترکیه برای ایرانیان بدانیم.

کار در ترکیه برای ایرانیان :

کار در ترکیه برای ایرانیان محدودیت های زیادی دارد، البته به طور کل قوانین ترکیه به شکلی تعریف شده اند که خارجی ها به سختی می توانند در این کشور برای خود کاری پیدا کنند. همین دلیلی شده است تا هموطنان زیادی در این کشور با مشکلات متعددی همراه باشند و از طرفی دست به کارهایی بزنند که نه امنیت مناسبی دارد و نه شرایط مناسبی برای ” دریافت اقامت ترکیه ! ” به اصلاح به سراغ کارهای سیاه می روند.

نرخ بیکاری ترکیه در سال 2022 چقدر است ؟

یکی از معیارهای مهاجرت کاری افراد به ترکیه یا هر کشور دیگر می بایست نرخ بیکاری آن کشور باشد. چرا که اگر قرار بر مهاجرت کاری به ترکیه دارید باید بدانید نرخ بیکاری ترکیه چقدر است، اگر قرار باشد این نرخ با کشورما یکی باشد طبیعاتا در این صورت مهاجرت در این شرایط کمی غیر منطقی بوده و پیشرفت خاصی برای شما حاصل نمی شود.

همانطور که در ابتدای این مطلب اشاره کردیم، کشور ترکیه جزو 20 کشور برتر از نظر اقتصاد و تولید ناخالص داخلی محسوب می شود و همین اعتبار اقتصادی این کشور را نسبت به کشور ما بیشتر می کند، البته این موضوع را در نظر داشته باشید در صورتی که کشور ما در تحریم ها نفتی و … نباشد با توجه به منابع قدرتمندی که در اختیار کشور عزیز ما ایران است مطمئنا اقتصاد قدرتمندتری از کشور ترکیه خواهیم داشت.

با این حال در حاضر ترکیه را می توان یک مقصد نیمه نهایی برای مهاجرت از طریق کار بدانیم چرا که این کشور تنها در شرایط کنونی چند پله از ایران شرایط بهتری دارد و نمی توان اقتصاد ترکیه را با کشور های اروپایی مانند آلمان، هلند، انگلیسی و … مقایسه نمود.

نرخ بیکاری در این کشور به طور متوسط در 10 سال اخیر بین 9 الی 14.5 درصد نوسان داشته است. اکنون در سال 2022 نرخ بیکاری این کشور بر اساس آمار وب سایت ( https://fa.tradingeconomics.com/turkey/unemployment-rate ) بر روی 11.4 درصد می باشد که در مقایسه با کشور ما در حال حاضر شرایط بهتری را نشان می دهد.

نرخ بیکاری ترکیه 2022 در مقایسه با کشور آلمان نزدیک به 2.2 برابر بیشتر است . آلمان اکنون نرخ بیکاری 5 درصدی را تجربه می کند که یک رتبه عالی از نظر نرخ بیکاری در جهان است.

با این حال نرخ بیکاری متر و معیار اصلی برای کار در کشوری نیست، اینکه یک کشور از نظر نرخ بیکاری از کشوری دیگر کمتر یا باشد بر شرایط اقتصادی موثر است اما نمی توان این موضوع یک متر یک اصلی در بگیریم.

اهمیت زبان ترکی برای کار در ترکیه چقدر است ؟

زبان ترکی استانبولی مانند نون شب شماست! اگر شما با این زبان آشنایی نداشته باشید تا 99 درصد احتمال این وجود دارد که نتوانید کاری تخصصی بر اساس مهارت خود بدست آورید.

کشور ترکیه به شدت بر زبان خود تکیه دارد و شما نمی توانید با زبان انگلیسی یا فارسی در این کشور کار خاصی انجام دهید.حتی اگر به عنوان بخواهید در این کشور در رستوران ها و … هم فعالیت کنید، دانش حداقلی زبان ترکی استانبولی را نیاز دارد.

پس اگر تمایل دارید در کشور ترکیه کار کنید این موضوع مهم را نادیده نگیرید. در کمترین حالت ممکن باید اصطلاعات و جملات اولیه برای مهاجرت به ترکیه آشنا شوید، در غیر اینصورت فکر کار در ترکیه را سر بیرون کنید.

برای مهاجرت کاری به ترکیه تخصص را فراموش نکنید !

درسته ما شاهد مهاجرت زیادی از هموطنان عزیز به کشور ترکیه هستیم. اما متاسفانه همه ی این مهاجرت ها از راه درست و مطلوبی صورت نمیگیرد. بسیاری از هموطنان عزیز ما وقتی به ترکیه می روند و به دنبال کار هستند تنها گزینه هایی که پیش روی خود می بینند کار در مشاغل کارگری است.

مانند رستوران ها، کارگری در تولیدی ها و …

این مشاغل هیچگاه برای شما مفید و آینده دار نخواهد بود بلکه همواره شما با مشکلات مالی، عدم دریافت اقامت و به طور کلی نداشتن امنیت شغلی مواجه هستید. دولت ترکیه هر ساله شرایط کار در کشورش برای خارجی هایی که بدون تخصص و شرایط ایده آل به این کشور مهاجرت می کنند را سخت تر می کند و ما هر ساله شاهد محدودیت های بیشتری برای دریافت اقامت های توریستی در این کشور هستیم.

اگر میخواهید از مهاجرت کاری به ترکیه داشته باشید سعی کنید بر روی مهارت و تخصص خود کار کنید، همیشه 4 عامل اصلی برای مهاجرت کاری وجود دارد:

  1. انگیزه لازم
  2. آشنایی با زبان و فرهنگ کشور هدف
  3. سرمایه مهاجرت
  4. تخصص و مهارت لازم

اگر شما این موارد را شامل باشید مطمئنا در بسیاری از کشورها از جمله ترکیه می توانید مهاجرت کنید و به جای کار در رستوران ها و … جذب شرکت های معتبر با شرایط مناسب تری شوید.

این طبیعی است که کشورها برای جذب مهاجر اولویت خود را برای افراد متخصص بگذارند تا از این طریق کشور خود را به قدرت بیشتر برسانند خصوصا در شرایط اقتصاد نا متعادل ترکیه این موضوع شدت بیشتری پیدا می کند. محدودیت برای ورود مهاجران به این کشور تنها با داشتن مهارت و تخصص های لازم آسوده تر خواهد شد. پس هم اکنون اگر میخواهید یک قدم به استخدام در شرکت های ترکیه و دریافت اقامت معتبر و امنیت بیشتر نزدیک شوید، مهارت و دانش زبان خود را افزایش دهید.

در غیر اینصورت مهاجرت کاری به ترکیه آن هم بدون تخصص شما را با درآمد پایین مانند یک کارگر ( حداقل دستمزد ) یکسان نموده و به هیچ امنیت شغلی و اقامتی برای شما همراه نخواهد داشت.

jhadminstate وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *